Circuit du Chat Perché

Mange franske byer har en afmærket rute rundt i byen, hvor man følger en guidede, derkan hentes på turistbureauet.

I Dole hedder den Circuit du Chat Perché og er ca. 5 km lang. Ruten er afmærket med en siddende kat.

Perché er et mærkeligt ord. I den gamle slidte Gyldendals ordbog er der flere forklaringer, bl.a. at det har noget med en pind at gøre, f.eks. den pind/gren fuglene sidder på, en stangspringspind, en mikrofonbom. Det bruges også om en tynd, høj person og kan oversættes til "en lang bønnestage", men der hvor det begynder at give mening er, at det også kan betyde at være anbragt højt, at holde til eller at bo. I turistinformationen forklarede de at Perché Chat, betød at katten var højt oppe, f.eks. sad på et tag.

Udtrykket stammer fra titlen på en bog skrevet af Marcel Ayme Les Contes Du Chat Perche.

Forfatteren er en af Dole's berømte sønner og han er også afbilledet på den nye gavlvæg i Dole, hvor man ser ham gå i gennem muren - hvilket stammer fra en anden af hans bøger - Manden der gik gennem muren.

Der er en fransk hjemmeside, hvor du kan læse mere om de steder man kommer forbi, når man følger Circuit du Chat Perché.


Der findes en engelsk guide, der kan hentes på Turistkontoret (har ikke kunne finde den på nettet). Jeg har klippet guiden i mindre stykker som du kan se på de næste billeder, men kvaliteten kunne være bedre.

Længere nede er der en dansk version, oversat af en tidligere aktionær.

Ruten på dansk

Jørgen Schmidt (tidligere ejer af B8b) har lavet denne dansk oversættelse og jeg har tilsat billeder - god tur rundt i Dole:

1. Rue de Prélot

Gaden Prélot hedder sådan på grund af dens position "prés de l'eau" (nær ved vandet). Her står du ved foden af Doles historiske centrum, hvor teglstenstagene stiger gradvist opad mod universitetskirken Notre Dame, med det imponerende kirketårn på 73 meter, det højeste i France-Comté.

2. Bastion Saint-André

Saint-André bastionen var en del af et stærkt forsvarsværk, bygget fra 1540 til 1595 efter ordre fra kejser Karl V.

Af de oprindelige 7 bastioner, er denne den eneste der blev tilbage, da forsvarsværket blev revet ned af Vauban i 1688. Bastionerne var forbundet af 7 såkaldte Curtains, forsvarsmurer der forbandt de enkelte bastioner. Resterne af disse murer kan stadig ses på hjørnet af bycentrum (Marinaen, Visitationen, Arans forsvarsmurer).

Læs mere her...

3. Jardin Botanique des Chevannes

Chevannes Have har sit navn fra ordet hamp (chanvre), som blev dyrket her, og som fra middelalderen og fremefter blev anvendt til at fremstille reb og klæde. Den vestlige del er for nylig blevet ændret til en have med lægeurter.

4. Canal des tanneurs

Tanneurs (Garvernes) Kanal er en påmindelse om, at tilbage fra det 13de århundrede var området vigtig for læderproduktionen, som fandt sted i de smalle bygninger ved kanalens bred. Garverierne var placeret i de åbne kældre direkte over vandet, hvilket var nødvendigt for den første fase af garvningsprocessen (River Work).

5. Maison natale de Louis Pasteur

Louis Pasteur's fødehjem huser i dag et museum, hvor man kan udforske forskellige sider af den berømte forsker, fra den spirende kunstner til den menneskekærlige velgører. Kælderen, tilgængelig fra Rue Pasteur, har en udstilling af garvekar (garvningen er iblødlægningen af huder i knust egetræsbark) og forskellige værktøjer anvendt af garverne.

Læs mere her...

6. Rue Marcel Aymé

Rue Marcel Aymé nr. 3 er stedet, hvor forfatteren af La Vouivre, Uranus samt Les Contes du Chat perché tilbragte sine barndomsår fra 1910 til 1919. Et forældreløst barn, der blev opfostret af sin tante Léa. Marcel Aymé (1902-1967) skrev om byen og dens mysterier i adskillige romaner, noveller og skuespil, heriblandt Brûlebois (1926) og Le Moulin de la Sourdine (1936). På dansk er han først og fremmest kendt for romanen Le Jument verte (Den grønne hoppe) og novellen Le passe muraille (Manden der gik igennem mure).

7. Cours Saint-Mauris

Cours Saint-Mauris er en have i to halvdele. Den varierede formgivning af den nedre del, skabt i 1870erne, er modsætningen til den øvre dels ortodokse anlæg (lige stier), udlagt som offentlig tilgængelig park i det 18ende århundrede. Dette anlæg er domineret af et monument rejst til ære for Louis Pasteur (1822-1895), indfødt borger fra Dole. Fra forhøjningens terrasse er der en fantastisk udsigt til Chaux skoven og dens mere end 20.000 hektar løvskov, en af de størsteskovei Frankrig.

8. Place Jules Grévy

Place Jules Grévy blev genskabt i det 18ende århundrede, efter at byens befæstning var blevet nedrevet, og er opkaldt efter en berømt Jura-indbygger, som var præsident i den tredje republik fra 1879 til 1887.

Læs mere her...

9. Rue de Besancon og Rue des Arènes

Rue de Besancon og Rue des Arènes, der udgørden centrale gennemfart i byen, følger en gammel romersk vej, som forbandt Chalon-sur-Saône med Besancon. Ved nr. 7, i herskabshuset fra det 16ende århundrede, er det bemærkelsesværdigt med vindeltrappen ned i dybet som en endeløs skrue af bærende vanger. En utrolig arkitektonisk bedrift.

9a Wall of Fame

Midt mellem punkt 9 og 10 på ruten, har jeg lagt et ekstra punkt ind, som jeg har kaldt Wall of Fame.

Har man ikke været forbi Doles nye turistattraktion, i 3 Rue de la Sous-Préfecture, så skal man se at komme derhen, den er ret flot og viser nogle af de mænd, kvinder, opfindelser og produkter der gennem tiden har haft betydning for byen. Samtidig er det et fantastisk optisk bedrag, man kan stå og studere i lang tid.

Læs meget mere her...

10. Sous-Préfecture

Bereur Herskabshus, bygget i det 17ende århundrede til en betydningsfuld parlementarisk (se Parlementet senere) familie, har huset Juras underpræfaktur siden 1825.

11. La Visitation

Klosterskolen af denne nonne orden, Visitationen fra 1826 til 1977, var oprindelig St. Jeromes College, som blev grundlagt i slutningen af det 15ende århundrede med det formål at huse novicer fra Ordenen af Cluny. Disse novicer studerede jura ved universitet i Dole.

Klosteret blev genopbygget i slutningen af det 17ende århundrede.

Karl-Riepp auditoriet har til huse i det tidligere kapel. Det indeholder en enestående samling af skulpturer fra den senere middelalder og portrætter af profeter fra det gamle testamente og apostle fra evangeliet

12. Rue du Collège de l'Arc

Rue du Collège de l'Arc, omgivet af pragtfulde private herskabshuse fra det 16ende til det 18ende århundrede, har fået sit navn efter den stenhvælving, som blev udført i 1607 for at forbinde bygningerne

13. Collège de l'Arc

Collège de l'Arc, et jesuitter-universitet fra 1582.

14. Chapel Porch (Chapelle des Jesuites)

Chapel Porch, somhar en overflod af mangefarvede skulpturer udhugget i manieret (en stilart mellem højrenæssancen og barok) stil ved Hugues Le Rupt i 1604.

15. Treiges de la Cordière

Treiges de la Cordière og de la Tour de Chamblans er smalle åbne passager, hvor ordet "treige" stammer fra France-Comté egnens dialekt.

Tour de Chamblans referer til tårnet, som blev bygget her i det 15ende århundrede.

16. Place aux Fleurs

Place aux Fleurs, indrettet I det 19ende århundrede ovenover de tidligere kommunale slagter-forretninger. Er prydet med fontænen, hvor øverst troner " L'enfant á l'amphore", et værk udført af Jura-kunstneren Francois-Marie Rosset (1805) og den store bronzeskulptur kaldet "Commères" (sladderbænken) udført af Jens Boettcher i 1982.

17. Hôtel de Froissard

Froissard Huset, iRue Mont-Rolandnr. 7, er et smukt eksempel på den "anden renæssance", som florerede i Dole i begyndelsen af det 17ende århundrede; regelmæssig i sin komposition, mesterligt udrustet med skulpturelle ornamenter og med dekorative, ekstravagante, svulmende vinduesgitre.

Under den overdækkede indgang giver en vidunderlig dobbelttrappe en åbning,der giver mulighed for køretøjers passage til den indre gårdsplads.

NB: for slottets ejere og gæster er det ekstra interessant, at der er tale om den samme familie Froissard, som har ejet slottet tidligere.

18. Hôtel Richardot-Boyvin

Richardot-Boyvin Huset I Rue des Arènes nr. 36 har en lang facade med utallige vinduer, der er dekoreret med formstøbte udskæringer og søjler. Det blev opført i det 16ende århundrede til Francois-Richardot, Karl den V's hofpræst.

19. Couvent des Cordeliers

Det tidligere Cordeliers Kloster (Cordeliers er et andet navn for franciskanerne) ligger i Rue de Arènes nr. 39. Fra 1372 var det et højt dynamisk, spirituelt og intellektuelt center med tætte forbindelser til det nærliggende universitet.

I renæssance-porthvælvingen (1572), har skulptøren Denis Le Rupt kombineret de dekorative elementer fra den klassiske antik med de mangefarvedelokale sten.

I klostergangen, hvor jernarbejder i blandede mønstre (Brønden), inspireret af den snor med knuder, som franciskanerne bar, eller snoet i rokokostil (trapper, gitre), blev den strenge arkitektoniske stil i disse arbejder, da klosteret blev genopbygget i det 18ende århundrede.

20. Hôtel Rigollier de Parcey

Rigollier de Parcey Huset i Rue des Arènes nr. 45 har en vidunderlig trappe fradet 18ende århundrede med et snævert stenforløb dekoreret med et smedejerns gelænder.

Huset i Rue des Arènes nr. 45 har en vidunderlig trappe fradet 18ende århundrede med et snævert stenforløb dekoreret med et smedejerns gelænder.

21. Fontaine Attiret

Arans Fontænen, over for Kunstmuseet, også kendt som "Fontaine Attiret", efter dens skulptør Claude-Francois Attiret, en af en lang række kunstnere og håndværkere i Dole, som var meget produktive i det 18ende århundrede. Den har været anvendt som drikketrug for kavaleriets heste, og som fontæne for byens borgere. Den er dekoreret med en bykåbe af våben med en dekorativ baggrund af stående drypsten.

22. Pavillion des Officeres - Musée des Beaux-Arts

Officerernes Pavillon er bygget af Antoine-Louis Attiret mellem 1763 og 1768, og her findes i dag byens kunstmuseum.

Læs mere her...

23. Église Saint-Jean-l'Évangéliste

Evangelisten St. Johns Kirke, en stor beton-, kobber-, træ-og stålbygning opført ca. 500 meter fra kunstmuseet, den er designet af arkitekten Anton Korady og bygget fra 1961 til 1964.

Ornamenterne, udført af Maurice Calka fra den samme periode, illustrerer majestætisk slaget mellem lys og mørke som beskrevet i teksten fra St. Johns (Johannes Døberen) åbenbaring.

Læs mere her...

24. La courtine d'Arans

Arans ydervæg er en del af den nu nedrevne bymur opført i det 16ende århundrede. Den sammenbandt den nærliggende Arans Port med Arsenal bastionen. Den øvre del bærer en latinsk signatur af den italienske ingeniør Ambroise Prècipiano, som konstruerede befæstningen af Doles bastion.

25. La maison dite de la Corporation des vignerons

Vindyrker-Kooperationens Hus er i Rue Pointelin nr. 7. Vinrænkerne, der dekorerer husets hoveddør, er et minde fra tiden før 1887, før vinlusens hærgen, den gang bakkerne omkring Dole var omkranset af vinmarker.

26. Hotel-Dieu

Hotel-Dieu var et hospital for de fattige borgere i byen og blev opført i det 17ende århundrede. Siden år 2000 har det huset byens mediecenter, de kommunale arkiver og initiativet til byen Doles kunstneriske og historiske arv.

27. L'hôpital général de la Charité

Charité-hospitalet blev bygget mellem 1770 og 1760 på området ved Saint-André bastionen, på den ledige plads efter Frankrigs sejr over Franche-Comté (1678). Denne offentlige velfærds-institution tog sig af forældreløse og fattige samt agerede som et sted, hvor risikoen for den almindelige befolknings velbefindende blev bedømt.

Så vidt jeg kan se er den også en del af Lyceé Charles Nodier.

Læs mere her...

28. Lyceé Charles Nodier

Charles Nodiers Gymnasium overfor Charité-hospitalet og ordenen Dames d'Ounans tidligere klosterskole, var cisterciensernes tilflugtssted i Dole i 1595.

29. Grand Rue

Grand Rue er omkranset af noble facader, som skjuler de fornemme indre gårdspladser og interessante trapper.

30. Rue d'Enfer

Eller Helvedesgaden tog oprindelig sit navn fra en heroisk begivenhed I 1479, hvor nogle af Doles indbyggere, under flugt fra den franske konges tropper, der havde invaderet byen, undslap en massakre ved at skjule sig i kældrene der.

Historien, der nok er ren mytologi, er fortalt på facaden i Rue de Besancon nr. 53.

31. Place Nationale

Place Nationale har været byens hjerte, fra den blev opført med fokus på økonomiske-, politiske- og religiøse aktiviteter, tilbage idet 13ende århundrede.

I middelalderen blev der bygget et overdækket marked, med boder til klædevare handlere, garvere og slagtere. Desuden blev byrådsmøder afholdt der.

32. Les Halles

Det overdækkede marked, opført i "Baltard" stil, erstattededet gamle marked i 1883. Parlementet (en juridisk retsinstans uden mulighed for appel) stødte op til markedet, men står der ikke længere. Det blev etableret i Dole i 1386 og opført 1422 på Hertugenaf Bourgognes opfordring. Der er kun enkelte fragmenter tilbage af de skulpturelle dekorationer, som ses ved døren til Place Nationale nr. 24.

33. Collégiale Notre-Dame

Notre-Dame Basilikaen, universitetskirken, så imponerende at den oftest, men fejlagtigt, bliver omtalt som katedralen, er opført mellem 1509 og 1580.

Læs mere her...

34. Hôtel Champagney

Champagney Huset på hjørnet af Rue Grandvelle og Rue Pasteur,har to trapper i meget forskelligartet design. En i en middelalder agtig spiral-udførelse drejende venstre om og en anden en stor trappe med smedejernsgelænder drejende højre om.

35. Le Grande Fontaine 

Le Grande Fontaine, er et usædvanligt og mystisk sted der var en del af inspirationen for Marcel Aymé til hans roman Le Moulin de la Sourdine.

Den kilde, der føder brønden, blev nævnt første gang i 1274, og er kendt som værende af  vulkansk oprindelse. Den løber ned fra Mont-Roland til det nordlige Dole, hvor vandet passerer gennem en limstens undergrund, inden den dukker op neden i byen.